27. november 2013

DR sætter fokus på spil

MATH i medierne

Professorerne Mogens Steffensen og Susanne Ditlevsen er med som eksperter når DR i uge 48 undersøger konsekvenserne af den spillelov, der blev indført i januar 2012.

DR har sat en undersøgelse om danskernes spillevaner i gang og sætter nu fokus på gambling i en række programmer i både tv og radio.

DR2 lagde ud med DR2 Tema: Spillegale danskere (23/11), hvor man blandt andet udstyrede tre medvirkende med 3.000 kr. hver, som de skulle spille for.

En af de medvirkende var Mogens Steffensen fra Institut for Matematiske Fag. Ud over at han opfyldte sin strategi om at fordoble indsatsen (ved at spille roulette), forklarede Mogens Steffensen en del om sandsynlighed og spillestrategier.

Susanne Ditlevsen fra Institut for Matematiske Fag medvirkede i DR3-programmet "Stinkende rig på gambling!" den 27/11. Hun beregnede bl.a. at det mest sandsynlige udfald af at værten Emil Thorup købte for 1000 kr. skrabelodder ville være en "gevinst" på 400 kr. Han vandt 375 kr.

DR har interviewet Susanne Ditlevsen og lagt hendes beregninger frem på dr.dk/nyheder/viden i artiklen "Glem alt om tilbagebetalingsprocenter". Desuden har Susanne medvirket med beregninger til artiklen "Så lille er din chance for at vinde i lotto".

Mogens Steffensen

Institut for Matematiske Fag stillede i Kulturnatten 2013 op med en "Spillecafé", hvor Mogens Steffensen holdt samme foredrag som i DR2 om spillestrategier i feltet mellem tilbagebetalingsprocenter og frydefuld spænding.