7. februar 2019

Bronzemedalje til Jonas Peters fra Royal Statistical Society

pris

Jonas Peters er blevet tildelt The Guy Medal in Bronze fra Royal Statistical Society. Han får prisen overrakt ved en ceremoni under RSS's årlige konference i Belfast i september.

Jonas Peters”Jeg er meget beæret over at modtage RSS Guy-medaljen. Jeg takker alle mine fantastiske samarbejdspartnere. Kausalitet forsøger at svare på, hvordan vi kan forbedre modeller ved at udføre interventioner. Det kan også hjælpe os med at opbygge robuste modeller, der stadig kan bruges, hvis systemet ændres. Det er et spændende og vigtigt forskningsfelt. Det føler jeg at prisen anerkender”, siger Jonas Peters.

Royal Statistical Society skriver om sølvmedaljen:

“The Guy Medal in Bronze is awarded to Jonas Peters for important and innovative contributions to causal inference and related statistical methodology and theory. Of particular note are his two papers in JRSSB, namely 'Kernel-based tests for joint independence' (with N Pfister, P Bühlmann and B. Schölkopf), published in 2017, and 'Causal inference using invariant prediction: identification and confidence intervals' (with P Bühlmann and N Meinshausen), which was read to the Society in 2016.”

Jonas Peters er lektor i statistik ved Københavns Universitet. Tidligere har han været gruppeleder ved Max-Planck-Institute for Intelligent Systems i Tuebingen og Marie Curie-stipendiat ved Seminar for Statistics, ETH Zurich. Han studerede matematik ved Universität Heidelberg og University of Cambridge og tog sin ph.d. både på MPI Tuebingen og ETH Zürich.

Jonas er interesseret i at udlede årsagssammenhænge fra data og, på det seneste, i at udnytte kausalideer til konstruktion af statistiske metoder, der er robuste med hensyn til distributionskift. I sin forskning forsøger Jonas at kombinere teori, metodologi og applikationer. Hans arbejde vedrører områder som beregningsstatistik, grafiske modeller, uafhængighedsprøvning eller højdimensionelle statistikker.

Jonas modtog legatet Carlsbergfondens Distinguished Associate Professor i 2017, og i 2018 en forskningsbevilling fra VILLUM Young Investigator Programmen.

Guy Medaljer

The Royal Statistical Society, der blev grundlagt i 1834, er et af verdens mest fremtrædende og berømte statistiske foreninger. I dag har RSS omkring 10.000 medlemmer rundt om i verden. Guy Medaljerne tildeles i tre kategorier; Guld, Sølv og Bronze. De er etableret til minde om den fremtrædende læge og statistiker William Augustus Guy (1810-85).

• Guy-medaljen i guld tildeles en RSS-fellow, der gennem årtier har givet innovative bidrag til teorien om eller anvendelsen af statistikker.
  • Guy-medaljen i sølv tildeles en RSS-fellow, der har publiceret en afhandling af særlig værdi. Sølvmedaljen blev tildelt den danske professor Steffen L. Lauritzen i 1996.
  • Guy-medaljen i bronze tildeles en RSS-fellow under 35 år for fremragende arbejde inden for statistik.