20. august 2013

En aften med Words of mathematics

Kunst & matematik

Center for Symmetri og Deformation ved Institut for Matematiske Fag indbyder til en aften med kunst og matematik onsdag den 28.8.2013. Kunstneren Ingrid Bugge vil indvie sit værk "Words of mathematics", der er lavet i samarbejde med centret. Derefter vil matematikeren Jordan Ellenberg fortælle om sin kommende bog "How not to be wrong".

Tid: Onsdag den 28. august 2013 kl. 18:00. (Foredragene begynder kl. 18:30)
Sted: Festauditoriet 1-01, Bülowsvej 17 (Frederiksberg Campus).

Alle med en interesse for matematik er velkomne.

18:00 Åbningsreception

Alle er hjertelig velkomne til en åbningsreception med drikkevarer og lidt at spise.

Af Ingrid Bugge18:30 Words of mathematics

Aftenen indledes af kunstneren Ingrid Bugge, der (på engelsk) vil fortælle om kunstprojektet “Når matematikken taler”. Et projekt i spændingsfeltet mellem videnskabelig metode og kunstnerisk praksis, der omsætter sprog og indsigt og udfordrer den traditionelle opfattelse af matematik. Projektet indlejrer desuden en matematikkers måde at arbejde på.

Ingrid BuggeIngrid Bugge har skabt en sanselig kunstoplevelse, der på en håndgribelig måde slår matematiske begreber visuelt an. Udvalgte matematiske begreber anskueliggøres - som fx symmetri, mønsterdannelse og det gyldne snit.

Fotografen Ingrid Bugge, bosat i København, har arbejdet med række forskellige emner. Hun vandt Prix Italia Web og Prix Europa Special Award for hendes innovative og poetiske visuelle kommunikation på Danmarks Radios hjemmeside om H C Andersen. Hendes nye værk omkring Den Kongelige Ballet kan for tiden ses på Kongens Nytorv; på plankeværket ind til Metro-byggeriet.

Symmetri af Ingrid Bugge

Algebrastjerne af Ingrid BuggeDet værk, hun præsenterer på Frederiksberg, er udviklet i samarbejde med professor i matematik Nathalie Wahl fra Institut for Matematiske Fag, Københavns Universitet, samt professor i matematik John Donaldson.

18:45 There is no such thing as public opinion

Jordan EllenbergJordan Ellenberg vil i sit foredrag fortælle om den vanskelige matematik, der skal bruges til at samle individuelle holdninger til samfundsdækkende beslutninger. Foredraget er baseret på et kapitel i hans kommende bog "How not to be wrong"; en bog med matematiske ideer, der er nyttige for folk, som ikke har matematik som levevej. Bogen udkommer på Penguin Press i 2014.

Jordan Ellenberg er professor ved Department of Mathematics, University of Wisconsin. Han tog sin ph.d. i 1998 fra Harvard University og er i dag en fremtrædende forsker på området aritmetisk algebraisk geometri.

Ved siden af sin akademiske karriere har Ellenberg skrevet romanen “The Grasshopper King”, udgivet af Coffee House Press, som i 2004 var finalist i Young Lions Fiction Award. Han skriver klummen “Do the Math” i online-tidsskriftet Slate og har skrevet forskellige artikler om matematiske emner for aviser som The New York Times og The Washington Post.