Matematik 3MH
forårssemesteret 2003
Underviser
på kurset er: Jesper Lützen
Er der problemer
eller fejl ved hjemmesiderne da kontakt mig på e-mail: lutzen@math.ku.dk
Seneste informationer |
|
Sidst ændret: 21 januar |
Næste
ændring forventes: 3. februar |
Forelæsningerne
begynder mandag den 3. februar i Aud. 6. Ved
den lejlighed vil vi fordele studerende på øvelseshold.. |
Forelæsninger: Mandage 10-12 i auditorium 6 på HCØ.
Første forelæsning den 3. februar.
Øvelser:
Hold 1: Onsdage 9-11 i A 106.
Hold 2: Torsdage 13-15 i A 101.
Første øvelser den 5-6 februar
Hold 1 Onsdage
Aktuelle studerende ()
Hold 2 Torsdage
Aktuelle studerende ()
Hovedformålet med Matematik 3MH er at give deltagerne et overblik over
matematikkens historie fra de ældste tider til det 20. århundrede. Desuden får deltagerne
mere detaljeret indblik i en række af de vigtigste episoder af matematikkens
historie gennem studiet af udvalgte kildetekster. Endelig får deltagerne
lejlighed til at arbejde mere selvstændigt med et mindre matematikhistorisk
emne. I den forbindelse skal litteratursøgning samt skriftlig fremstilling
indøves.
Forelæsningerne vil trække de store linier og give
overblikket ved en nogenlunde kronologisk gennemgang af historien over 15 uger.
I lektionsplanen kan ses
hvilke dele af Katz' bog der er relevante i forhold til de enkelte
forelæsninger. Forelæsningerne vil ikke holde sig strengt til pensum, men også
omfatte ting fra Katz, som ikke er med i pensum, samt ting, der slet ikke
berøres af Katz. Forelæsningerne skal desuden give den fornødne baggrund for
kildeteksterne, der behandles ved øvelserne. I øvelsestiden fremlægger
deltagerne på skift kildeteksterne som oplæg til diskussion. Det forudsættes at
alle deltagerne i øvelserne har sat sig ind i kildeteksterne på forhånd. I en
tre-ugers periode vil almindelige øvelser og forelæsninger være erstattet med
et gruppeprojekt-arbejde angående analysens forhistorie. Se nærmere oplysninger.
Der benyttes følgende lærebogsmateriale:
Kurt Ramskov har lavet en anmeldelse af Katz' bog (førsteudgaven) i forbindelse med
gennemførelsen af kurset i 1997.
Nedenfor er planen for forelæsningerne og øvelserne givet for semesterets
15 uger. Der er forelæsninger mandag kl. 10-12 og tilhørende øvelser
efterfølgende onsdag (kl. 9-11) og torsdag (kl. 13-15). Linken på
forelæsningsdatoen er til en nærmere beskrivelse af forelæsningens indhold,
mens linkene på de enkelte kapitler i Katz er til beskrivelsen af hvad der er
pensum i kapitlet.
Nr. |
Forelæsn. |
Relevante dele af Katz |
Øvelser |
Tekster |
1 |
Kap. 1 (undt. indisk og kinesisk) |
5. og 6. feb. |
1-4 |
|
2 |
Kap. 2 |
12. og 13. feb. |
5-7 |
|
3 |
19. og 20. feb. |
8-9 |
||
4 |
Kap. 5, Interchapter, kinesiske og indiske i
kap. 1 og 6, og Kap. 7 |
26. og 27. feb. |
11, 13,14, |
|
5 |
5. og 6. mar. |
15, 20, 21,
Litteratursøgningsopgave |
||
6 |
10. marts |
Gruppeprojekt-arbejde i
tilknytning til afsnit 12.1-12.4 |
12. og 13. mar. |
Gruppeprojekt-arbejde |
7 |
17. marts |
Gruppeprojekt-arbejde |
19. og 20. mar. |
Gruppeprojekt-arbejde |
8 |
24. marts |
Gruppeprojekt-arbejde |
26. og 27. mar. |
Gruppeprojekt-arbejde |
9 |
Afsnit 12.5-12.7 |
2. og 3. apr. |
24, 25, aflevering af
projektrapport til makkergruppe |
|
10 |
Kap. 13 |
9. og 10. apr. |
Kritik af makkergruppes
projekt. 26, 27 |
|
11 |
23. og 24. apr. |
28, 29, rapportarbejde |
||
12 |
Afsnit 14.4, 16.1, 16.2.2, aflevering af rapport |
7 og 8. maj |
30, 31, 32 |
|
13 |
Afsnit 7.4.2
(7.3.2 i 1. udgaven), 14.3, 17.1-17.2 |
14. og 15. maj |
33, 34 |
|
14 |
|
21. og 22. maj |
35, 36 |
|
15 |
Afsnit 18.1 |
|
|
Med forsøgsordningen i foråret 2000 indgår der nu igen et selvstændigt
skriftligt arbejde som en integreret del af kurset. Hvis dette arbejde fængede,
og du har fået lyst til at gå mere i dybden med nogle af de emner vi har
behandlet i kurset (eller de emner vi ikke har berørt), kan det varmt
anbefales, at du skriver et bachelorprojekt i matematikkens historie. Kontakt
underviseren hvis du er interesseret.