Oversigt

Skema

Lærebøger

Lektionsplan

Forelæsningerne

Pensum

Matematik 3MH
forårssemesteret 2003
Underviser på kurset er: Jesper Lützen
Er der problemer eller fejl ved hjemmesiderne da kontakt mig på e-mail: lutzen@math.ku.dk

Seneste informationer

Sidst ændret: 21 januar 

 

Næste ændring forventes: 3. februar

 

Forelæsningerne begynder mandag den 3. februar i Aud. 6.

Ved den lejlighed vil vi fordele studerende på øvelseshold..

 

Oversigt over alt relevant om kurset

 

Skema og øvelseshold for Matematik 3MH

Forelæsninger: Mandage 10-12 i auditorium 6 på HCØ.

Første forelæsning den 3. februar.

Øvelser:

Hold 1: Onsdage 9-11 i A 106.

Hold 2: Torsdage 13-15 i A 101.

Første øvelser den 5-6 februar

 

Foreløbig Fordeling på øvelsesholdene

Hold  1          Onsdage

Aktuelle studerende ()

 

 

 

Hold  2          Torsdage

Aktuelle studerende ()

           

Formål og forløb af Matematik 3MH

Hovedformålet med Matematik 3MH er at give deltagerne et overblik over matematikkens historie fra de ældste tider til det 20. århundrede. Desuden får deltagerne mere detaljeret indblik i en række af de vigtigste episoder af matematikkens historie gennem studiet af udvalgte kildetekster. Endelig får deltagerne lejlighed til at arbejde mere selvstændigt med et mindre matematikhistorisk emne. I den forbindelse skal litteratursøgning samt skriftlig fremstilling indøves.

 

Forelæsningerne vil trække de store linier og give overblikket ved en nogenlunde kronologisk gennemgang af historien over 15 uger. I lektionsplanen kan ses hvilke dele af Katz' bog der er relevante i forhold til de enkelte forelæsninger. Forelæsningerne vil ikke holde sig strengt til pensum, men også omfatte ting fra Katz, som ikke er med i pensum, samt ting, der slet ikke berøres af Katz. Forelæsningerne skal desuden give den fornødne baggrund for kildeteksterne, der behandles ved øvelserne. I øvelsestiden fremlægger deltagerne på skift kildeteksterne som oplæg til diskussion. Det forudsættes at alle deltagerne i øvelserne har sat sig ind i kildeteksterne på forhånd. I en tre-ugers periode vil almindelige øvelser og forelæsninger være erstattet med et gruppeprojekt-arbejde angående analysens forhistorie. Se nærmere oplysninger.

 

Lærebogsmateriale til Matematik 3MH

Der benyttes følgende lærebogsmateriale:

Kurt Ramskov har lavet en anmeldelse af Katz' bog (førsteudgaven) i forbindelse med gennemførelsen af kurset i 1997.

 

Lektionsplan for Matematik 3MH

Nedenfor er planen for forelæsningerne og øvelserne givet for semesterets 15 uger. Der er forelæsninger mandag kl. 10-12 og tilhørende øvelser efterfølgende onsdag (kl. 9-11) og torsdag (kl. 13-15). Linken på forelæsningsdatoen er til en nærmere beskrivelse af forelæsningens indhold, mens linkene på de enkelte kapitler i Katz er til beskrivelsen af hvad der er pensum i kapitlet.

Nr.

Forelæsn.

Relevante dele af Katz

Øvelser

Tekster

1

3. feb.

Kap. 1 (undt. indisk og kinesisk)

5. og 6. feb.

1-4

2

10. feb.

Kap. 2

12. og 13. feb.

5-7

3

17. feb.

Kap. 3 og 4

19. og 20. feb.

8-9

4

24. feb.

Kap. 5, Interchapter, kinesiske og indiske i kap. 1 og 6, og Kap. 7

26. og 27. feb.

11, 13,14,

5

3. marts

Kap. 8, 9, 10 og 11

5. og 6. mar.

15, 20, 21, Litteratursøgningsopgave

6

10. marts

Gruppeprojekt-arbejde i tilknytning til afsnit 12.1-12.4

12. og 13. mar.

Gruppeprojekt-arbejde

7

17. marts

Gruppeprojekt-arbejde

19. og 20. mar.

Gruppeprojekt-arbejde

8

24. marts

Gruppeprojekt-arbejde

26. og 27. mar.

Gruppeprojekt-arbejde

9

31. marts

Afsnit 12.5-12.7

2. og 3. apr.

24, 25, aflevering af projektrapport til makkergruppe

10

7. apr.

Kap. 13

9. og 10. apr.

Kritik af makkergruppes projekt. 26, 27

11

14. apr.

Afsnit 14.2 og 15.1-15.2

23. og 24. apr.

28, 29, rapportarbejde

12

28. apr.

Afsnit 14.4, 16.1, 16.2.2, aflevering af rapport

7 og 8. maj

30, 31, 32

13

5. maj

Afsnit 7.4.2 (7.3.2 i 1. udgaven), 14.3, 17.1-17.2

14. og 15. maj

33, 34

14

12. maj

 

15.4, 16.2.1, 16.2.3-16.2.5, 16.3, 17.4-17.5

21. og 22. maj

35, 36

15

19. maj

Afsnit 18.1

 

 



Bachelorprojekt i matematikkens historie

Med forsøgsordningen i foråret 2000 indgår der nu igen et selvstændigt skriftligt arbejde som en integreret del af kurset. Hvis dette arbejde fængede, og du har fået lyst til at gå mere i dybden med nogle af de emner vi har behandlet i kurset (eller de emner vi ikke har berørt), kan det varmt anbefales, at du skriver et bachelorprojekt i matematikkens historie. Kontakt underviseren hvis du er interesseret.