Oversigt... Forskning... Vejledning... Formidling... Kontakt mig... Diverse...

Søren Eilers' formidlingshjemmeside


Med formidling mener jeg de opgaver jeg udfører for at fortælle såvel ikke-matematikere som folk med nogen faglig baggrund indenfor faget om matematik, både som disciplin og som studium ved Københavns Universitet:


Hvad forsker jeg i


Seks og flere legoklodser

For nogen tid siden blev jeg opmærksom på at det var ukorrekt når LEGO oplyser at antallet af måder at kombinere seks 2x4-dups legoklodser er 102981500. Ambitionen om at bestemme det korrekte tal førte mig ud i et større projekt med mange interessante aspekter om at lave matematik på computer, om matematiske tællemetoder, om matematisk fysik, og om at tale matematik med pressen.

Foredraget kan tilpasses tilhørernes faglige forudsætninger.

Pressemateriale


Matematikken bag Google

En væsentlig parameter i internetsøgemaskinen Googles succes er det patenterede PageRank-system, der benytter den interne geometri i world wide web til at vurdere hvilke sider, der er "vigtigere" end andre, og dermed kunne vise de vigtigste sider først. Groft sagt er ideen, at man estimerer sandsynligheden for at lande på en given side ved en lang og vilkårlig "surf-session" ud fra en tilfældig hjemmeside. Hvis sandsynligheden er relativt høj, så må det være fordi der er andre vigtige hjemmesider, der linker til den givne side.

Den matematiske baggrund for metoden involverer Perron-Frobenius' sætning, og kan forklares alene på baggrund af begrebet matrixmultiplikation, som tænkes indført undervejs. Der stilles således ingen deciderede krav til tilhørernes forudsætninger, omend det vil kunne løfte niveauet en smule hvis jeg kan forudsætte kendskab til betingede sandsynligheder og Bayes' formel.

Baggrundsmateriale


Den handelsrejsendes problem og de rumopfyldende kurver

Et af de allermest udfordrende problemer i teorien bag effektive computerprogrammer er den handelsrejsendes problem: Hvis man skal besøge et vist antal steder på en rundrejse, hvordan tilrettelægger man så sin rute så rejsen bliver så kort som muligt?

Teoretisk set kunne man lade en computer prøve alle mulighederne, men det kræver et så astronomisk antal beregninger, at denne løsning ikke - selv med de allerhurtigste computere - kan benyttes i praksis. Dette gør sig allerede gældende for mere fundamentale problemer som sortering, og den store matematisk/datalogiske teori om at skrive effektive programmer har for længe siden resulteret i gode sorteringsprogammer, der i dag findes på alle verdens harddiske et sted. Men på trods af årtiers arbejde har forsøgene på at finde effektive programmer til at løse den handelsrejsendes problem kun i begrænset omfang båret frugt.

Man tyr derfor ofte til at bestemme "ganske gode" ruter i stedet for at insistere på at få den bedst mulige. En interessant metode er at forsøge at reducere den handelsrejsendes problem til et sorteringsproblem ved at følge en passende valgt matematisk kurve. For at metoden giver gode resultater skal kurven imidlertid vælges med omhu, og på forbløffende vis kommer en 100 år gammel matematisk teori om rumopfyldende kurver til assistance her.

Der lægges i foredraget vægt på at illustrere de omtalte problemer og kurver grafisk ved hjælp af computeranimationer.

Advarsel: Jeg har ikke benyttet fordraget i lang tid. Noget af materialet er efterhånden forældet.

SE FOREDRAG...


Regulære polygoner: Glæder og sorger ved en informationsteknologisk tilgang

Fremkomsten af informationsteknologiske værktøjer har allerede haft en enorm indflydelse på hvordan matematik anvendes, og dermed også på hvordan vi underviser i anvendt matematik. Men indtil videre har sådanne værktøjer kun haft begrænset betydning for hvordan vi arbejder med, og underviser i, mere teoretiske aspekter af det matematiske vidensfelt.

Det kan vel endda siges at stadigvæk være et åbent spørgsmål hvorvidt sådanne værktøjer kan føre til indsigt af værdi for det videre arbejde med at forstå de sammenhænge, der ligger bag et matematisk faktum, det være sig ved forskning såvel som undervisning.

Foredraget forfølger en naturlig problemstilling med rødder i den klassiske plangeometri under anvendelse af en bred vifte af informationsteknologiske værktøjer, frem til at projektet underdrejes af en algoritmisk vanskelighed. Blandt de i titlen nævnte glæder tæller især en række forholdsvis lettilgængelige værktøjer for at præsentere og formidle matematik. Det er mit håb at jeg ved at demonstrere nogle af disse kan give matematiklærere ideer til benytte sådanne værktøjer i deres undervisning.

MERE MATERIALE...


Om et ph.d.-studium i matematik

Da jeg var ph.d.-studerende skrev jeg to skrifter om "hvordan det var"; en da jeg lige var startet, en da jeg lige var blevet færdig. De har nogle år på bagen, men af og til hører jeg fra folk der har haft glæde af at læse dem:
eilers@math.ku.dk/f99.