13. juni 2017

Statistik-professor er årets underviser på SCIENCE

ÅRETS UNDERVISER

Professor Susanne Ditlevsen, Institut for Matematiske Fag, er så god til at gøre tal og svære statistiske beregninger interessante og vedkommende for sine studerende, at hun nu belønnes med prisen Årets Underviser på SCIENCE 2017. Det sker i kapløb med 17 andre undervisere på Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet. Det er de studerende, som udpeger kandidater og vinder af prisen, som også skal inspirere andre forskere til at optimere deres undervisning.

Susanne Ditlevsen

Fotograf: Jacob Helbig

Det er de færreste, som kan tryllebinde et publikum med tal og svær statistik. Men det kan statistikprofessor Susanne Ditlevsen fra Institut for Matematiske Fag, når hun underviser sine studerende på kurset ”Stokastiske processer”.  Hendes engagement, udstråling og begejstring for tal smitter i den grad af på de studerende, så professoren nu har fået prisen Årets Underviser på SCIENCE 2017. Ikke mindst, fordi Susanne Ditlevsen inddrager visuelle og praktiske ting i sin undervisning, som hun også krydrer med quiz og spørgsmål, så man som studerende undervejs får mulighed for at teste sin viden og kundskaber under selve læringsprocessen i auditoriet.

Hands on og byggeklodser

Det hedder bl.a. i begrundelsen fra SCIENCErådet, som repræsenterer alle studenter-organisationer på Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, og som udpeger vinderen, at Susanne Ditlevsens engagement både i formidling af det faglige indhold og i de studerendes læringsprocesser er i særklasse.

”Hun udstråler en entusiasme, der smitter af på de studerende. Hun inddrager visuelle og konkrete "hands on" elementer i form af farvede klodser, som de studerende bygger tårne med i forelæsningen. Susanne bruger tårnene til at forklare og illustrere statistiske begreber. Denne form for undervisningsudvikling er med til at inspirere kollegaer og bidrager i det hele taget til udvikling af god og engageret undervisning - der bringer begejstring og nysgerrighed ind i klasserummet”, hedder det i indstillingen til prisen.

Susanne Ditlevsen

Professor Susanne Ditlevsen, Institut for Matematiske Fag. Fotograf: Jacob Helbig

Don´t tell it – show it

Med en lettere omskrivning kan man sige, at Susanne Ditlevsen lever op til den journalistiske læresætning ”Don´t tell it - show it” med sine usædvanlige evner til at omsætte tallenes abstrakte verden til håndgribelige og konkrete problemstillinger, som de studerende kan forholde sig til i deres undervisning og hverdag.

Selv siger prismodtageren, som nu er den fjerde i rækken af undervisere på SCIENCE, som kan smykke sig med titlen Årets Underviser på SCIENCE:

”Jeg forsøger altid at relatere stoffet til, hvad de studerende senere skal bruge, enten på studiet eller som færdiguddannede, og jeg giver eksempler på, hvor teorien og metoderne bliver anvendt, og hvordan jeg selv har brugt forskellige elementer i min egen forskning. At forelæse er ikke en envejskommunikation, hvor man står oppe ved tavlen og leverer noget uafhængigt af, hvad der foregår i salen, som var det en film i biografen. Tværtimod er man som forelæser stærkt påvirket af den energi, de studerende giver, om man vil det eller ej”.

Stilhed og begejstring

Heldigvis er det for det meste lydhøre, energiske og deltagende studerende, som Susanne Ditlevsen oplever til sine forelæsninger. Men det er ikke bare at læse op fra en bog eller pege på formler på tavlen.

”Det mest udfordrende i undervisningen, men også det mest givende, er, at få opbygget den rette energi i auditoriet. Der er to slags stilheder – den, hvor alle kæmper med ikke at falde i søvn, og hvor tankerne vandrer andetsteds - eller den, hvor koncentrationen er knivskarp, og man som forelæser føler, at hvert et ord, som man siger, bliver vendt og drejet. Underviseren skal turde at give rum til eftertanke, lidt stilhed, hvor de studerende har tid til at tænke over de spørgsmål og problemstillinger, man kaster ud i rummet. Min opgave som forelæser er at hjælpe de studerende med at fortolke stoffet og give intuition omkring resultater, beviser og metoder. At give de studerende noget udover, hvad de kan læse i bogen derhjemme”.

Prisoverrækkelsen

Prisoverrækkelsen fandt sted tirsdag den 13. juni. Dekan John Renner overrækker diplom og pris til Susanne Ditlevsen.

Med prisen følger et diplom og 75.000 kr. – de 50.000 til prismodtagerens undervisningsteam og de sidste 25.000 kr. til vedkommendes egen lomme.

Det er fjerde gang, at prisen bliver uddelt. De tre tidligere modtagere er fra henholdsvis Kemisk Institut og Niels Bohr Institutet. Nu er turen, så kommet til Institut for Matematiske Fag.

Susanne Ditlevsens videnskabelige cv: https://www.math.ku.dk/~susanne/

Yderligere oplysninger:

Prodekan for Uddannelse, Grete Bertelsen på mobil 28 75 26 65 eller proud@science.ku.dk

Professor Susanne Ditlevsen på mobil 35 32 07 85 eller susanne@math.ku.dk

Journalist Svend Thaning på mobil 28 75 42 81 eller svt@science.ku.dk