24. juli 2017

OL i matematik for gymnasieelever

International Mathematical Olympiad

TV2s Nyheder omtalte 13/7 OL i matematik for gymnasieelever, der netop er skudt i gang Rio de Janeiro. Konkurrencen varer 11 dage og har 129 deltagende lande. Det danske hold trænes bl.a. af en matematikstuderende fra KU.

Sidste år vandt USA for andet år i træk over Korea og Kina, der kom på anden- og tredjepladsen. Hvert hold må sende op til seks studerende, og hvert hold får point ud fra, hvor mange point den enkelte deltager får.

- Opgaverne skal løses uden forudsætninger. Altså ved at man tænker sig rigtig godt om, siger Jesper Grodal, professsor ved Institut for Matematiske Fag, Københavns Universitet og fortsætter:

- Opgaverne er rigtig svære. Selv folk fra universitetsverdenen kan ikke bare løse dem, men dem, som vinder konkurrencen, er ofte gået videre til at blive kendte matematikere.
Det er seks gymnasieelever, som repræsenterer Danmark til OL i matematik. En pige og fem drenge.

- Man skal være blandt de 30 bedste til den danske matematikkonkurrence Georg Mohr. Hvis man klarer sig godt der, kommer man med på træning fra marts. Alle de nuværende deltagere blev dog allerede udtaget sidste år, siger Frederik Ravn Klausen, viceleder for OL-holdet og matematikstuderende på Københavns Universitet.

Jesper Grodal uddyber:

- Vi træner mere seriøst nu, og har de senere år vundet flere guldmedaljer, siger han og peger på, at Danmark, i forhold til indbyggertal, er anset i den matematiske verden, hvor eliteuniversiteterne MIT og Stanford i USA, Oxford og Cambridge i England og Bonn i Tyskland ligger i toppen.

> Læs mere på nyheder.tv2.dk

Sidste nyt:

Siden TV2Nyheder skrev om Matematik OL er konkurrencen afviklet. Årets vinder blev Sydkorea (der vandt guld i alle seks opgaver) foran Kina og Vietnam. Derefter fulgte USA, Iran og Japan. Det danske hold vandt en enkelt bronzemedalje undervejs, men fik "hædrende omtale" i alle de øvrige opgaver. Det rakte til en samlet placering som nr. 65. Sverige kom ind som nr. 51, Norge 72, Finland 84 og Island 89.