14. september 2017

Harald Bohr Foredrag af Paul Embrechts

Harald Bohr Lecture

Institut for Matematiske Fag er stolt af at annoncere professor Paul Embrechts, ETH Zürich, som den næste fremtrædende Harald Bohr-foredragsholder. Han vil tirsdag den 10. oktober 2017 afholde et foredrag med titlen "The mathematics of risk”.

Paul Embrechts. Photo: Tom Kawara for ETH-Globe"Nuværende begivenheder rundt om i verden gør os opmærksomme på konsekvenserne af naturkatastrofer næsten daglig. I dette foredrag vil jeg diskutere, hvordan matematisk og statistisk metode gennem Extreme Value Theory (EVT) tilbyder et videnskabeligt sprog, der er brugbart i en bredere samfundsdiskussion omkring sådanne ødelæggende hændelser. Jeg vil gennemgå nogle af de vigtigste matematiske resultater og angive, hvor fremtidig forskning er nødvendig ", skriver Paul Embrechts om sit foredrag.

Paul Embrechts er professor i matematik ved ETH Zürich (Swiss Federal Institute of Technology) siden 1989, hvor han underviser i forsikrings- og finansmatematik. Han blev født i 1953 i Belgien. Han modtog licentiatgraden fra universitetet i Antwerpen, og doktorgraden fra det katolske universitet i Leuven. Inden han tiltrådte ETH Zürich i 1989 havde han stillinger hos Imperial College, UK og Limburg, Belgien.

Han har udgivet omfattende oplysninger om sandsynlighed, forsikring og finansiering og er medforfatter til flere bøger, herunder den indflydelsesrige "Modeling of Extreme Events for Insurance and Finance", Springer 1997 og "Quantitative Risk Management: Concepts, Techniques and Tools", Princeton University Press 2005 og 2015.

Paul Embrechts er medlem af redaktionen på adskillige akademiske tidsskrifter, herunder “Finance & Stochastics" samt "Insurance: Mathematics and Economics”.

Han er en regelmæssig keynote speaker på internationale konferencer og har mange akademiske og industrielle hverv og titler. De omfatter honorære doktorgrader fra University of Waterloo, Heriot-Watt University, Edinburgh og Université Catholique de Louvain. Han er Elected Fellow ved Institute of Mathematical Statistics og American Statistical Association, og har forskellige honorære stipendier ved the Institute and the Faculty of Actuaries, UK, Institut des actuaires, France, Belgian Institute of Actuaries, Italian Institute of Actuaries, og Swiss Association of Actuaries.

Reception

Harald Bohr-foredraget finder sted i Lundbeckfond Auditoriet (Biocenter, Ole Maaløes Vej 5) tirsdag den 10. oktober 2017 fra kl. 15.15 til 16.15.

Efter forelæsningen vil der være en reception i Vandrehallen på HC Ørsted Instituttet (Universitetsparken 5).