12. september 2014

Olivier Wintenberger, gæsteprofessor

Professor

Institut for Matematiske Fag har ansat Olivier Wintenberger som professor fra september 2014. Han skal arbejde med forskningsgruppen Forsikring & Økonomi i en toårig professoransættelse.

Professor Olivier WintenbergerOlivier Wintenberger forsvarede sin ph.d. ved universitetet Paris Sorbonne i juni 2007 Vejledere var Jean-Marc Bardet (Paris-Sorbonne) og Paul Doukhan (Cergy).

Han var ansat som postdoc ved KU og blev lektor ved universitetet Paris Dauphine. Siden september 2013 har han været professor ved Pierre-and-Marie-Curie Universitet.

Professor Wintenbergers forskningsinteresser er i matematisk statistik og anvendt sandsynlighed. Han er interesseret i afhængighedsstruktur af diskrete tidsprocesser, navnlig problemer med ekstremal afhængighed og heavy-tail-modellering, samt i asymptotisk statistisk teori for tidsseriemodeller, navnlig i økonometriske modeller.

I Paris var Olivier Wintenberger involveret i de forsikringsmatematiske uddannelser på universiteterne Dauphine og Pierre-and-Marie-Curie. Han ser frem til at få nye undervisningserfaringer ved den forsikringsmatematiske uddannelse på Institut for Matematiske Fag, og han glæder sig til at fortsætte sit forskningssamarbejde med kollegerne i gruppen Forsikring & Økonomi.

Olivier Wintenberger har kontor i 04.2.03