7. maj 2014

Pascals trekant og 100 karameller

Unge forskere

Tre førsteårsstuderende på matematikstudiet valgte at følge et kursus for andetårsstuderende - og indsende kursets obligatoriske projekt til talentkonkurrencen Unge Forskere. Det gav dem en førstepræmie, en tur til Kina og megen hæder.

De tre unge forskere modtager førsteprisen

1. præmien i Unge Forskere Senior, kategorien Physical Science, blev overrakt af H.K.H. Prins Joachim og Undervisningsminister Christine Antorini den 29. april 2014. Fotograf: Sanne Vils Axelsen.

Peter Michael Reichstein Rasmussen, Frederik Ravn Klausen og Sebastian Tim Holdum, fulgte Søren Eilers kursus ”Diskret matematik 2” og valgte at gøre brug af muligheden for at selv at formulere et emne til kursets obligatoriske projekt. Projektets titel blev ”Om potensen af primdivisorer i midterbinomialkoefficienten”.

”De fik selvfølgelig projektet godkendt, men deres arbejde var så imponerende, at det ikke alene rakte til en førstepræmie ved talentkonkurrencen Unge Forskere, men det er - ifølge en ekspert på området fra Dartmouth University - også publiceringsværdigt”, fortæller Søren Eilers.

De fleste deltagere i Unge Forskeres seniorafdeling er gymnasieelever, men alle kan deltage, så længe man er under 21 år.

”Vi kendte nogle folk fra gymnasiet, der havde deltaget i Unge Forskere. Jeg ærgrede mig selv over, at jeg ikke dengang fik indsendt mit Studieretningsprojekt. Så nu skulle det være”, fortæller Peter.

En formidlingsmæssig udfordring

I en konkurrence, hvor mange af deltagerne står med forsøgsopstillinger, prototyper af opfindelser eller farverige plancher, er det ikke helt nemt at være matematiker. Det var især en udfordring at skulle formidle projektet til nysgerrige skoleelever.

”Det var da en formidlingsmæssig udfordring, fordi vores projekt ikke er særlig visuelt. Og vi blev ofte spurgt om, hvad det så kunne bruges til”, fortæller Frederik.

”Vi brugte Pascals trekant til at forklare os med – og så havde vi taget en masse karameller med. Karamellerne var skoleeleverne ret interesserede i! Meningen var, at man skulle tænke over, på hvor mange måder, man kan vælge halvdelen af en mængde. F.eks. 100 karameller”, fortæller Peter.

Rejselegat til Kina

De tre vandt 15.000 kr. samt en rejse til en kinesisk konkurrence for unge opfindere på naturfags- og teknologiområdet, CASTIC, der finder sted i Talyuan City i Shanzi provinsen den 26. til den 31. juli 2014.

”Vi skal være gæster til den kinesiske finale. Men vi skal også deltage i en mindre konkurrence mellem de internationale gæster. Så vi skal lave en poster på engelsk, som så skal oversættes til kinesisk. Forhåbentlig bliver der også tid til at se lidt,” fortæller Frederik.

- Skal I have karameller med?

”Hæ, nej, jeg det er bedre at købe noget kinesisk slik, når vi kommer frem. Måske kan de slet ikke lide karameller?”

Potensen af primdivisorer

For feinsmeckerne oplyser Søren Eilers:

”Det spørgsmål, de har adresseret, er om man kan være sikker på at enten 4 eller 9 går op i den midterste binomialkoefficient (2n)!/(n!)^2 når n ikke ligger i {1,2,3,4,64,256}. Det er kendt at tallene aldrig er kvadratfri.”

Vi håber at kunne bringe mere om trioens deltagelse i den kinesiske konkurrence til sommer.

Sebastian Tim Holdum, Peter Michael Reichstein Rasmussen og Frederik Ravn Klausen.