29. juli 2014

Talteori i stedet for sol og strand

Sommer-camp

50 gymnasieelever havde i år valgt at bruge en uge af deres sommerferie på Matematik Camp. Skov og strand blev erstattet af H.C. Ørsted Instituttet og Universitetsparken på Østerbro.

I år var Institut for Matematiske Fag, KU, sponsor for sommerlejren, der arrangeres hvert år af studerende fra Ungdommens Naturvidenskabelige Forening.

Det blev en uge – fra 19. til 26. juli - med interessant undervisning og underholdende, sociale aktiviteter. Deltagerne nød de grønne omgivelser når de ikke hørte på foredrag i auditoriet eller løste opgaver i mindre grupper. Gymnasieeleverne kom fra hele landet, og var en sammensætning af vidt forskellige personligheder.

”Der var en god blanding af piger og drenge, sportsudøvere og computerspillere - med matematik som fællesnævner. Sommerskolen er et fristed, hvor de kan mødes om noget fælles uden at blive sat i bås”, fortæller Morten Agger, koordinator på Matematik Camp 2014.

Undervisningen stod en gruppe dygtige matematikstuderende for, suppleret af gæsteforelæsere. Deltagerne fik en appetitvækker for, hvordan undervisningen foregår på universiteterne. Der var desuden lagt op til, at deltagerne skal kunne diskutere de matematiske problemstillinger, og der var indlagt regneøvelser, hvor deltagerne i fællesskab løste opgaver relateret til forelæsningerne.

Ugens sociale program indeholdt fysiske aktiviteter mellem forelæsningerne, små sjove indslag fra de frivillige og en aften i byen. Efter dagens officielle var der tid til at deltagerne kunne slappe af, spille nogle spil og snakke. Der blev opbygget nye venskaber.

Matematik Camp er arrangeret af Ungdommens Naturvidenskabelige Forening (UNF), der startede sit virke i 1944 i København, og nu arrangerer foredrag, studiebesøg, sommerskoler og andre arrangementer i de fire store universitetsbyer. Alt arbejde i UNF udføres af ulønnede frivillige.