17. februar 2016

Gæstelektor: Matematikhistoriker Toke L. Knudsen

Kosmologi

Toke Lindegaard Knudsen er ansat som gæstelektor fra 1. februar til 31. juli 2016. Han vil blive tilknyttet GAMP sektionen.

Toke Lindegaard Knudsen Toke har to bachelorgrader fra Københavns Universitet, én i matematik og én i indologi. Han er også cand.scient. i matematik fra Københavns Universitet (2000) og har en PhD i matematikkens historie fra Brown University, USA (2008). Han har pt. sabbatår fra sin stilling som associate professor ved State University of New York at Oneonta.

Tokes forskning fokuserer på astronomi og matematik i oldtidens og middelalderens Indien. Mens han er ved Institut for Matematiske Fag vil han arbejde på en kritisk udgave og engelsk oversættelse af Jñānarājas Bījagaṇita, en matematisk tekst på sanskrit fra ca. 1500 e.kr.

Toke er desuden blevet tildelt et Marie Curie forskningslegat. Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier, Københavns Universitet, skal være vært for det 212.195 € store legat. Projektets vejleder er indolog og historiker af indisk videnskab, Kenneth Zysk.

Titlen på Tokes projekt er “Cosmology, Astronomy, and Religion in Medieval India.” Projektet vil analysere de originale sanskritkilder, nævnt af astronomen og matematikeren Jñānarāja i hans middelalderlige afhandling, Siddhāntasundara.

Jñānarāja arbejdede på at skabe en syntese af de videnskabelige og religiøse kosmologiske modeller fremlagt i sanskritkilder, modeller der ikke er kompatible med hinanden. Forskningsprojektet vil, via tidligere kilder, undersøge hvorfor man mente, at det var nødvendigt med en sådan syntese på det tidspunkt i indisk astronomis historie.

Toke har kontor i 04.2.08

Håndskrift

En side af et manuskript (håndskrift) af Jñānarājas Bījagaṇita. Manuskriptet befinder sig i Scindia Oriental Institute i Ujjain, Indien.