10. november 2017

Statistiker får støtte til sundhedsprojekt af The Gates Foundation

Bevilling

The Gates Foundation har valgt at støtte postdoc-forsker Robyn Stuart, fra statistik- og sandsynlighedsteori-gruppen ved Institut for Matematiske Fag. Hun får finansieret et 15 måneders projekt om modellering af "care cascades”.

Robyn Stuart

Før ansættelse ved KU arbejdede Robyn som matematiker på et internationalt HIV-evalueringsprojekt baseret ved University of New South Wales i Sydney.

Her arbejdede hun med begrebet "care cascades”, der inden for HIV-behandling har været brugt til at karakterisere de omsorgstiltag, som folk, der lever med hiv, går igennem. I de fleste dele af verden findes der store huller mellem antallet af mennesker, der har HIV, dem, der er opmærksomme på deres infektion, dem, der har adgang til lægehjælp - og dem, der får en effektiv behandling.

Care Cascades er et værktøj til at forstå antallet af personer, der er involveret i hvert trin. Det har været yderst effektivt til at identificere svagheder i forskellige faser eller uacceptable variationer mellem forskellige grupper eller lande.

Robyn Stuart beskriver sit projekt således:

"I løbet af dette projekt foreslår vi at tage begrebet Care Cascades og gøre det væsentligt mere generelt og udvikle en enkelt samlet ramme, der kan anvendes på tværs af anvendelsesområder inden for sundhed og udvikling.

Konceptet kaskade kan beskrives matematisk ved at overveje (1) en række tilstande eller rum; og (2) en række kanter, der beskriver bevægelse mellem rummene.

Vores modelleringstilgang til det generiske kaskadeværktøj vil involvere implementering af disse objekter i Python (offentligt tilgængeligt, videnskabeligt programmeringssprog) og udvikling af en brugervenlig grænseflade."

Projektets varighed er 15 måneder (fra januar 2018 til marts 2019), og vil involvere et samarbejde med Økonomiske Institut ved Københavns Universitet samt med personale fra Gates Foundation.

Læs mere om Bill & Melinda Gates Foundation