14. september 2014

SCIENCE ph.d.-prisen til Alexander Sokol

Pris

SCIENCE ph.d.-prisen, der netop er uddelt for første gang, gik til tre fremragende unge forskere, som alle har haft nogle imponerende ph.d.-forløb på fakultetet. En af dem er Alexander Sokol fra MATH.

De tre vindere

Laura Vang Rasmussen, Alexander Sokol og Lars Behrendt fik hver tildelt 25.000 kr. for deres fornemme indsats.

Alexander SokolAlexander Sokol fik tildelt SCIENCE ph.d.-pris 2014 for sit imponerende ph.d.-projekt ”Statistical methods for complex and high dimensional models”. Alexander har opnået en række fremragende resultater, både under ph.d.-forløbet og med sin afhandling, som er en af de bedste afhandlinger ved Institut for Matematiske Fag gennem en længere årrække, både hvad angår originalitet og grundighed.

Afhandlingen består af ni artikler, som indeholder banebrydende ideer, der vidner om Alexanders brede viden og videnskabelige modenhed. Ph.d.-bedømmelsesudvalget har vurderet, at Alexanders afhandling indeholder en imponerende samling af interessante og nye ideer og resultater, og at flere af beviserne teknisk set er meget krævende og opfindsomme.