27. januar 2016

MATH-professor: Ramsey-forbandelsen er fup

Overtro

Når den engelske fodboldspiller Aaron Ramsey scorer, dør der en kendt kort tid efter, forlyder det på internettet og i engelske medier. Men den holder ikke, siger professor Rolf Poulsen til Videnskab.dk.

David Bowie, Steve Jobs, Osama bin Laden, Muammar Gadaffi og Whitney Houston skulle angiveligt være ofre for Ramsey-forbandelsen. De døde kortere eller længere tid efter en Ramsey-scoring.

Det lyder måske langt ude, og det er det også, skriver Videnskab.dk:

"Der er flere årsager til, at det er noget vrøvl. Man kan jo begynde med at undersøge, om der overhovedet er et sammenfald med alle Aaron Ramseys scoringer. Jeg kiggede lige efter på Wikipedia, og han har scoret flere end 40 mål, og så lang er listen over kendte, der påstås døde som følge af målene, ikke. Alene det viser den manglende evidens," konstaterer Rolf Poulsen, der er professor på Institut for Matematiske Fag på Københavns Universitet.

Læs mere på Videnskab.dk