13. december 2017

Professor Thomas Mikosch modtager Humboldtprisen

Pris

Humboldt Forskningspris er tildelt Thomas Mikosch, professor i forsikringsmatematik ved Institut for Matematiske Fag, i anerkendelse af hans resultater inden for forskning og undervisning.

Professor Thomas Mikosch”Research Awards of the Alexander von Humboldt Foundation” gives i anerkendelse af en forskers samlede hidtidige resultater - til akademikere, hvis grundlæggende opdagelser, nye teorier, eller indsigt har haft en betydelig indvirkning på deres egen disciplin og som forventes at fortsætte med at producere banebrydende forskning fremover.

Ud over prisen på 60.000 Euro er Thomas Mikosch inviteret til at indgå i et længerevarende forskningsprojekt med fagkolleger på et tysk universitet og kan modtage yderligere støtte fra Humboldt fonden, for eksempel i forbindelse med værtskab for tyske forskere i København:

”Jeg vil besøge Afdelingen for Statistik ved Ruhr-Universität Bochum”, fortæller Thomas. ”Jeg regner med at gæste dem i 12 måneder i løbet af 2018/2019. Og jeg ser frem til derefter at kunne forsætte samarbejdet ved at kunne invitere mine tyske kolleger og medforfattere her til København”.

Alexander von Humboldt Fonden tildeler hvert år Humboldtprisen til op mod hundrede internationalt anerkendte forskere og studerende inden for de fleste forskningsområder. Nomineringer skal indsendes af etablerede akademikere i Tyskland.

Thomas får overrakt prisen til marts i Bamberg ved det 46. ”Symposium for Research Award Winners”. Her mødes alle prisvindere, prisudvalget og medlemmer af Alexander von Humboldt Fonden.

Af danske matematikere, der tidligere har modtaget Humboldtprisen, kan nævnes Ib Madsen (1992), Ole Barndorff-Nielsen (2001), Uffe Haagerup (2008) og Steffen Lauritzen (2016).

Thomas Mikosch fik sin kandidatgrad i matematik ved TU Dresden (1981), forsvarede sin ph.d.-grad i sandsynlighedsteori ved St. Petersburg Universitet (1984), hans Habilitation ved TU Dresden (1990). Inden han i 2001 blev ansat ved Københavns Universitet arbejdede han ved TU Dresden, ETH Zürich, ISOR Wellington og RUG Groningen.