23. oktober 2015

Danmarksmestre i programmering - igen

DM I PROGRAMMERING

35 hold sad klar, da startskuddet til DM i programmering lød lørdag den 10. oktober 2015. Det blev for femte gang MATH/DIKU-holdet Lambdabamserne, der løb med titlen, et rejsegavekort på 10.000 kr. og en billet til de nordvesteuropæiske mesterskaber.

Det var holdet Beyond Balmer's Creek fra Aarhus Universitet, der lå til at vinde gennem det meste af konkurrencens fem timer. Men med kun 15 minutter tilbage af konkurrencen fik Lambdabamserne afleveret og godkendt den sjette og afgørende opgave. Dermed blev de det eneste hold i Danmark, der fik løst seks opgaver ud af de i alt 10 udleverede opgaver.

Efter slutfløjtet kl. 16.00 rykkede deltagerne op i DIKUs studenterkantine, hvor der blev serveret pizza og fadøl, og under stor hyldest fra de resterende deltagere, modtog Lambdabamserne et rejsegavekort på 10.000 kr.

Lamdabamserne1

Lambdabamserne: Fra venstre Nicolai Nebel Jørgensen, Jakob Tejs Knudsen og Nikolaj Simling

Triumf for Math og DIKU

I løbet af bamsernes seks års deltagelse har der været løbende udskiftninger i holdets sammensætning grundet konkurrencens regler. I år skulle alle deltagere blandt andet være født i 1992 eller senere. Således var der kun én genganger fra sidste års bamse-hold; Jakob Tejs Knudsen, der læser Matematik på KU. Derudover bestod holdet af DIKU studerende, Nicolai Nebel Jørgensen, og endnu en matematikstuderende, Nikolaj Simling.

Siden Lambdabamserne deltog i DM for første gang i 2010, er det blevet til i alt fem sejre - kun i 2012 måtte de "nøjes" med en 2. plads.

Næste skridt: De nordvesteuropæiske mesterskaber

DM i programmering er en del af Nordic Collegiate Programming Contest (NCPC) - en nordisk programmeringskonkurrence for studerende. Udover konkurrencen i Danmark blev der den 10. oktober også afholdt konkurrencer i Sverige, Norge, Finland og Island.

De bedste hold går videre til de nordvesteuropæiske mesterskaber, North Western European Regional Contest (NWERC), som afholdes på Linköping University den 28.-29. november 2015. NWERC er en officiel regional konkurrence under ACM International Collegiate Programming Contest (ACM ICPC). Vinderne af NWERC går videre til den internationale finale, der afholdes i Phuket, Thailand fra den 15.-20. maj, 2016.

Sidste år gik Lambdabamserne hele vejen til den internationale finale, da de vandt NWERC. Ved den internationale finale opnåede bamse-holdet en delt 64'ende plads.

Lamdabamserne2

Lamdabamserne3