6. november 2015

Tiltrædelsesforelæsninger af Tinne Hoff Kjeldsen & Steffen Lauritzen

Forelæsninger

Fredag den 20. november 2015 viser to professorer de matematiske fags bredde, når de afholder hver deres tiltrædelsesforelæsning.

Steffen Lauritzen & Tinne Hoff KjeldsenStatistikprofessor Steffen Lauritzen fortæller om grafiske modeller mens Tinne Hoff Kjeldsen, professor i den moderne matematiks historie, fortæller om udviklingen af konveksitet, operationsanalyse og matematisk biologi i det 20. århundredes matematik.

Forelæsningerne foregår i H.C. Ørsted Instituttets Auditorium 3. Fra 13:15 til 13:55 forelæser Steffen Lauritzen, fra 14:15 til 14:55 Tinne Hoff Kjeldsen. Kl. 15:00 er Institut for Matematiske Fag vært ved en reception i frokoststuen på 4. sal i E-bygningen. Alle er velkomne.

Steffen Lauritzens forelæsning har titlen ”Udfordringer i Grafiske Modeller”:
”Grafiske modeller har nu eksisteret i næsten fyrre år og har i den periode spillet en hovedrolle i mit videnskabelige liv. I forelæsningen skal jeg forsøge at give eksempler på hvad de er, hvordan de kan anvendes, og hvorfor de er interessante. Jeg vil også identificere vigtige historiske milepæle og forsøge at give indtryk af den seneste udvikling og nuværende udfordringer i forbindelse med deres teori og anvendelse - udfordringer, som jeg håber at tage op i den nærmeste fremtid.”

Tinne Hoff Kjeldsens forelæsning har titlen: “The art of invention, World War II, and the “power of a superman” in the development of convexity, operations research and mathematical biology in 20th century mathematics”:
“The 20th century has been called “the golden age of mathematics”. It was a century with a trend towards a growing abstraction and autonomy of mathematics on the one hand and the emergence of many new disciplines in applied mathematics on the other hand. In the talk we will visit three such episodes of 20th century mathematics by focusing on different driving forces that led the mathematicians to try out new concepts and to engage in new mathematical developments: The “inventive art” of Hermann Minkowski that led him to introduce the concept of a general convex body, the significance of World War II for the development of operations research, and Nicolas Rashevsky’s wish for the power.”