4. december 2013

Søren Eilers fik årets Formidlingspris

Prisuddeling

Ved en reception den 10. december 2013 fik professor Søren Eilers overrakt SCIENCE Formidlingspris af dekan John Renner. Med prisen fulgte vandrepokalen ”Den gyldne Megafon” og 25.000 kr.

Dekan John Renner overvækker pris og pokal

Søren Eilers kan den sjældne og svære kunst at formidle matematik for det brede publikum. Det fastslog dekan John Renner i sin begrundelse for tildelingen af årets SCIENCE Formidlingspris.

John Renner kom med mange eksempler på Søren Eilers arbejde med at formidle matematik til ikke-matematikere. Blandt andet hans  artikler og foredrag om LEGO-klodser.

Hvor mange kombinationsmuligheder er der i seks almindelige 2x4-klodser? LEGO selv mente 102 mio., Søren fandt mere end 915 mio.  Prøv selv at google tallet 915103765 og se, hvordan Sørens forskning er blevet international allemandseje.

Søren Eilers og vandremegafonen

Søren og vandre-megafon-pokalen

Af andre eksempler nævnte John Renner DR-radioprogrammet  Detektors gætte-konkurrence, der gik ud på at gætte, hvad halvdelen af gennemsnittet af alle lytteres gæt ville være, når alle kunne få lov til at gætte et tal mellem 0 og 100. Søren vandt med et svar, der var uhyggeligt tæt på det rigtige svar. Præmien var en fanfare i radioen - og en hel del omtale af matematikkens muligheder.

Selvsamme konkurrence var et af de elementer, Søren Eilers selv tog op i sin efterfølgende meget underholdende mini-forelæsning, " Glæderne ved at regne forkert”. I Detektor-konkurrencen havde han ikke været helt korrekt i sine udregninger, men fandt altså alligevel frem til det rigtige tal.

Søren Eilers arbejder som professor ved Institut for Matematiske Fag. Han er også projektansvarlig for centret Eksperimentel Matematik i Talteori, Operatoralgebra og Topologi, redaktør for Mathematica Scandinavica, og medlem af Center for Symmetri and Deformation.

Søren har tidligere fået priser for sin undervisning i matematik. Han modtog det natur- og biovidenskabelige fakultets undervisningspris i 1998 & 2000, og blev Årets Underviser i 2012.

Søren Eilers fortæller om glæden ved at regne forkert

--- --- --- ---
Sørens pris blev omtalt i bl.a. Nordjyske Stiftstidende 15/12, Kristeligt Dagblad 16/12 og JyllandsPosten 28/12.