25. februar 2016

KU matematiker modtager EliteForsk-rejselegat

EliteForsk

Mathias Bæk Tejs Knudsen, der har sin baggrund her fra MATH og nu er ph.d.-studerende ved Datalogisk Institut, har fået endnu en pris. Denne gang det prestigefyldte EliteForsk-rejsestipendium.

Mathias Bæk Tejs Knudsen

Foto: Anders Holmgaard, Berlingske

Da årets prestigefyldte EliteForsk-priser for 10. gang blev uddelt den 25. februar 2016 var der et pænt KU-aftryk i forbindelse med såvel EliteForsk-prisen som de særlige EliteForsk-rejsestipendier, der uddeles til unge lovende forskere. Ikke færre end tre ansatte ved KU modtog et rejsestipendium på 200.000 kr., der skal anvendes til et længerevarende studieophold i et internationalt forskningsmiljø.

En af de tre er Mathias Bæk Tejs Knudsen, der som ph.d.-studerende på Datalogisk Institut forsker i  teoretisk datalogi og diskret matematik, specielt grafteori, samt forståelsen af tilfældighed i analysen og konstruktionen af algoritmer.

Prismodtagerne hører til landets mest talentfulde forskerstuderende, der skal have mulighed for at rejse ud og etablere relationer i internationale forskningsmiljøer. Legatet skal derudover synliggøre dem som rollemodeller for andre unge, der ønsker at tage en forskeruddannelse.

Denne målsætning vil Mathias sigte efter ved at deltage i internationale topkonferencer som STOC, FOCS og SODA hvor Mathias allerede har publiceret, samt studierejser til Stanford, Princeton, m.m. hvor Mathias allerede har knyttet mange tætte bånd.

Det er ikke første gang, Mathias er blevet hædret med et rejselegat – i 2015 modtog han et legat fra Stibo-fonden til et ophold på Stanford University og forskning i randomiserede algoritmer og grafteori.

Se Uddannelses- og Forskningsministeriets præsentation af prismodtageren.