22. juni 2014

Elisenda Feliu modtager prestigefyldt Sapere Aude bevilling

Stipendium

Adjunkt Elisenda Feliu har modtaget et Forskningsleder-stipendium under Sapere Aude programmet fra Det Frie Forskningsråd. Stipendiet henvender sig til meget talentfulde forskere, der har demonstreret evne til original forskning på højt internationalt niveau.

Elisenda Feliu

Elisenda Feliu Trijueque har fået støtte til projektet ”Udvikling af matematiske metoder til at analysere matematiske modeller inden for molekylærbiologi.” I en pressemeddelelse fra Uddannelses- og Forskningsministeriet forklarer Elisenda følgende om projektet:

"Jeg har altid været fascineret af, at liv består af tusindvis af interaktioner mellem små molekyler i kroppen. Det ser tilfældigt ud, men interaktionerne danner strukturer, der gør, at vi fungerer, som vi gør. Disse strukturer prøver forskere at forstå, og jeg ville gerne bidrage til det."

Elisenda har en bachelor-, kandidat- og ph.d.-grad fra Universitat de Barcelona. Suppleret med en kandidatuddannelse i Bioinformatik. Hun var 2010-12 ansat som postdoc ved Bioinformatics Research Centre, Aarhus Universitet, og arbejde i 2012-13 som postdoc ved Institut for Matematiske Fag, hvor hun i dag er adjunkt.

"Sapere-Aude programmet vil give mig mulighed for at starte min egen gruppe, hvilket betyder, at jeg for første gang vil være fuldt ansvarlig for at vejlede ph.d.-studerende og postdocer. Det vil være et afgørende, udfordrende og spændende vendepunkt i min forskningskarriere.
Bevillingen giver mig desuden ressourcer til at deltage i konferencer, organisere workshopper i København og tage på forskningsophold i udlandet, særlig i USA, hvor jeg har etableret samarbejde med top-forskere inden for mit forskningsområde."

Fra modeller til software

Den hurtige udvikling af eksperimentelle tekniker inden for molekylærbiologien har betydet, at enorme datamængder produceres dagligt i laboratorier over hele verden. Kompleksiteten af data gør det ikke altid muligt at bruge intuitivt baserede argumenter for at få viden om de biologiske processer, der har genereret dem. Som en konsekvens heraf benyttes matematiske modeller i stigende grad til at understøtte, komplementere og ekstrapolere eksperimentelle opdagelser.

Desværre indeholder matematiske modeller i molekylærbiologi ofte mange variabler og parametre, hvilket betyder, at modellerne ikke nemt kan analyseres. Elisenda Felius projekt sætter som hovedmål at udvikle ny matematisk teori til bedre at forstå modellers egenskaber.

”Ideen bagved projektet er, at de, som ikke er matematikuddannede, skal kunne bruge projektets resultater. Derfor vil vi hovedsageligt fokusere på at udvikle matematiske værktøjer, som kan implementeres som software,” udtaler Elisenda.

HVAD BETYDER SAPERE AUDE?

Sapere betyder at tænke, forstå, reflektere. Der er vægt på den selvstændige brug af fornuften. En direkte oversættelse kunne være 'hav mod til at tænke selv' eller ’vov den frie tanke’.